Mulţi oameni, multe lucruri

Spațiul ALERT, București, 15 mai 2017

În mulţimi, indivizii îşi creează naraţiuni personale, independent de motivaţia ce i-a determinat să se adune, reacţionând unitar în momente cheie, uneori regizate sau predeterminate. Imaginile prezintă diversitatea vocilor în public (de la oficial la personal, privat, construit, spontan, la obiect sau nu) şi diversitatea indivizilor, indiferent de manifestare (demonstraţie, protest, muncă, turism, religie). Expoziţia este organizată pe mai multe sub-teme, cea mai mare pondere având-o istoria recentă a României (manifestaţiile de susţinere a guvernului sau de protest împotriva OUG13), una dintre lucrările de mari dimensiuni tratând paralelismul dintre două demonstraţii socialiste, în România respectiv în Franţa. Alte serii de desene privesc evenimente religioase (pelerinajul la moaştele sfintei Parascheva sau sfinţirea icoanelor), turismul estival şi statul la coadă (contemporan versus pre-decembrist), dezastrul nuclear (Fukushima – Cernobîl) şi evenimentul cultural (aglomeraţia vernisajelor versus cea a lucrărilor în depozite).

La Ana Kun interesul pentru mâzgălit mulţimi este compulsiv, aşa cum este şi folosirea textului şi imaginii într-un mod în care unul îl continuă pe celălalt fără a fi ilustrativ sau explicativ. Lucrările ei nu polemizează sau acuză, ci oferă o diversitate de voci narative şi personaje, aplicând artei vizuale principii ce aparţin textului literar. Ceea ce arată a comics este în fapt lipsit de cronologie sau ordine de citire, desenele explorându-se similar hărţilor, urmând trasee pe care privitorul le stabileşte. (fragment din textul de prezentare al expoziției)